In gesprek met Koningin Maxima

Koningin Máxima onderzoekt ‘Status van Dutch Design’ tijdens vijftienjarig jubileum DDW2016

DDW is met meer dan 275.00 bezoekers het grootste design evenement van Noord-Europa. Koningin Máxima ging in gesprek met ontwerpers over de status van Dutch Design. Tevens bezocht ze het Klokgebouw, een van de hoofdlocaties van DDW voor de tentoonstelling The Making of Your World met werk van designers die de wereld willen verbeteren, en de expo Mind the Step met werk van studenten van de drie Nederlandse technische universiteiten. Ze sprak met diverse ontwerpers op het Ketelhuisplein in Eindhoven.

Een tiental door de wol geverfde creatieven en jonge ontwerpers waaronder Maarten Baas (ambassadeur DDW 2016), Jeroen van Erp, Thomas Widdershoven, Dave Hakkens, Christien Meindertsma en de organisatie van DDW spraken met Koningin Máxima over het gebied waarop design zich nu begeeft: tussen kunst, cultuur, markt en samenleving. Dutch Design draagt bij aan een nieuwe hybride praktijk, waarin van scheiding tussen disciplines zoals product, grafisch, landschap, stedenbouw, architectuur, gaming, enz. nog nauwelijks sprake is.

Petra Janssen vertelde over het toepassen van design in en met de samenleving. Het verhalend servies, Social label >KOM van ontwerper Edwin Vollebergh (Studio Boot) ism Cello zorg en Reinier van Arkel, stond als mooi voorbeeld op tafel.

schermafbeelding-2016-10-25-om-22-01-19

Wat is Dutch Design?
Dutch Design is een mentaliteit en verwijst niet per definitie naar een nationaliteit. Het refereert aan de ontwerpesthetiek die eigen is aan Nederlandse designers: minimalistisch, experimenteel, innovatief, onconventioneel en met een gevoel voor humor. We herkennen het oplossingsgerichte denken, het functionele, het humanisme, de vrijdenkers, de brutaliteit, de humor, de relativering, het eigenzinnige, het niet denken in hiërarchische barrières, het onconventionele. Maar ook de bereidheid om stakeholders serieus te nemen en te betrekken in de oplossing, in het creatieproces.

‘Design houdt niet op bij een mooi vormgegeven product. Het is een mentaliteit geworden.’ 

Vrij Nederland, 15 oktober 2016

 

* Blauw Bloed link (v.a. 26min)

* Koninklijkhuis link

social label