Nieuw label

Bossche partners tekenen voor unieke Social label productlijn
Op woensdag 10 mei kondigen drie Bossche partners hun samenwerking officieel aan.
Social label heeft het Bossche ontwerpersduo Kranen/Gille gevraagd om een design productlijn op maat te ontwerpen voor WeenerXL, Werk & Inkomen ‘s-Hertogenbosch. Stichting Social label ontwerpt arbeid om daarmee waardering en nieuwe kansen te creëren voor mensen die aan de zijlijn staan. Het ondertekeningsmoment vindt plaats op een bijzondere plek, midden in de expositie De Industriële Natuur* van Kranen/Gille in Het Noordbrabants Museum.

Social label beweging groeit
De designcollectie van Social label krijgt hiermee de tiende productlijn erbij. Via het maken van aantrekkelijke designproducten op maat voor de mens verbeelden we een andere kijk op werk en meedoen. Ook de lokale maakindustrie krijgt hiermee een impuls. De Social label producten worden gemaakt door werkplaatsen verspreid door heel Nederland. Werkplaatsen -zowel in de zorg als maakbedrijven- en ontwerpers verbinden zich aan het platform van Social label om samen de beweging naar een mensgerichte (maak)economie te stimuleren.

Ontwerpersduo Kranen/Gille
Jos Kranen en Johannes Gille: Samenwerken met Social label komt ons voor als een avontuur met de allure van een jongensboek.
 We zien uit naar het samenwerken met WeenerXL, als ware het ons eigen fabriekje van waaruit we samenwerken met de makers. Social label voegt naar onze mening de vele aspecten van social design samen tot een sluitend geheel waarbinnen de makers en hun ontwikkeling centraal staan. Daar vinden wij een link met onze eigen ontwerppraktijk. Een verhaal met een begin, eind en vooral, een uitkomst.

Samenwerking WeenerXL
Al vanaf de opening van het Werkwarenhuis (mei 2015) werkt Social label samen met WeenerXL, het werk- en ontwikkelbedrijf in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Wekelijks komt het klusteam schilderen en meebouwen aan deze ‘culturele hotspot’ aan de Bossche Tramkade. Daarnaast zijn er werkervaringsplekken in het doorstroomhuis van Social label. Mensen doen mee in de ondersteunende horeca, designshop en diverse activiteiten in het Werkwarenhuis.

Jaar van Design
‘Van Mondriaan tot Dutch Design’ is een landelijke thema in 2017. Noord-Brabant legt de focus op de laatste 25 jaar van Dutch Design, de invloed van design op maatschappelijke uitdagingen en toekomstige innovaties. Diverse locaties onder meer de designlabs in Brabant, zoals Textiellab (Tilburg), Cor unum (werkplaats) en het Werkwarenhuis van Social label in Den Bosch (social design lab), slaan hun handen ineen. Het creatieve vermogen en de onderlinge samenwerking zorgen ervoor dat juist in Brabant oplossingen worden gevonden. Het gaat niet alleen om de techniek die wordt gebruikt en de materiaalkennis, maar ook om de manier van denken die tot deze oplossingen leidt. Dit creatieve vermogen biedt ook voor het bedrijfsleven nog volop kansen.

*noot expositie
Het tienjarig jubileum van het eigenzinnige ontwerpersduo Kranen/Gille wordt gevierd met de eerste solo-expositie van het tweetal. Een mix van prototypes, vrij werk en producten voor design labels illustreren de hoogtepunten en ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar. Nog te zien t/m 14 mei in Het Noordbrabants Museum.

social label