> KOM

Het verhalend servies
Zorgorganisaties uit ‘s-Hertogenbosch en omgeving werken gezamenlijk aan het verhalend servies ontworpen door grafisch ontwerper Edwin Vollenbergh (Studio Boot). Elk bord, elk kopje vertelt zijn eigen levensverhaal. Via het produceren van een servieslijn worden de mensen van Cello en Demarrage (Reinier van Arkel) verbonden en op een andere manier aangesproken op hun creatieve vaardigheden.

Edwin (ontwerper) Het zijn totaal verschillende werelden; dat is spannend. We werken met bestaande vormen die al bij deze organisaties bekend zijn. Het servies is heel functioneel ontworpen met mooie, simpele en herkenbare vormen. Het verhaal erachter is dat ik een serie beelden in de vorm van een soort plakplaatjes heb gemaakt, gebaseerd op vaak erg tragische levensverhalen, zeker van de mensen van Demarrage. Ik heb me heel duidelijk laten leiden door wat zij willen. Wel heb ik alles in één kleur blauw ontworpen en de beelden vrij algemeen gehouden, zodat meerdere mensen ermee kunnen werken. Er zijn vier thema’s: koffie, liefde, muziek en werk. Koffie staat voor een beetje verdriet en troost. De mensen in de werkplaats bepalen hoe een onderdeel van het servies eruitziet. Het lelijke en mooie komen bij elkaar. Je kunt een volledig servies of bijvoorbeeld één bord kopen. Je hebt dan iets bijzonders in handen.”

Jolinda (Demarrage) Er huilt een klein meisje in mij, ze moet weggaan in mijn dromen, maar ze luistert niet…  Doordat je nu de plakplaatjes gebaseerd op mijn levensverhaal continu in je handen hebt, word je steeds weer geconfronteerd met je eigen verhaal. Daardoor kun je er uiteindelijk beter mee omgaan. Op deze manier ben ik van mijn negatieve levensverhaal toch iets positief gaan maken. Dat had ik nooit kunnen denken.

Inge (Cello) Blauw is haar lievelingskleur. Inge heeft bij Cello haar eigen stijl kunnen ontwikkelen. Ze vindt de samenwerking met Demarrage fijn, ‘iedereen is aardig voor elkaar en helpt elkaar waar mogelijk. Ik voel me veilig.’

Marina (Demarrage) Ik vind het een verademing om iets voor anderen te maken en niet alleen voor mezelf bezig te zijn. Mensen zijn ineens geinteresseerd in wat ik maak. Je wordt gezien. Daar ben ik blij mee.’

Bekijk hier de portretten en lees meer over de makers van >KOM

Social label >KOM, het 8-delige verhalende servies, is te zien en te koop tijdens DDW Eindhoven en in het Werkwarenhuis van Social label op tramkade 20 in Den Bosch.

 

sociallabel>KOM&SCHORT01

 

sociallabel>KOM>Edwin Vollebergh -BOOT03

 

sociallabel>KOM>Edwin Vollebergh -BOOT01fotografie Petra Janssen (Studio Boot)

social label
Assign a menu in the Left Menu options.